van Touringcar tot Camper
HomeAbout MeDe aankoopDe verbouwingbinnenkantTechniekEind result en LinksContact Me
De verbouwing

De bus was gekocht en nu moest met de verbouwing begonnen worden. ik heb me eerst maar eens georienteerd bij de importeur in Nijkerk die mijn zeer welwillend was met het verstrekken van info en later ook van de orginele onderdelen.

Ook ben ik lid geworden van de Setra club in Duitsland allemaal om maar informatie te vergaren. Op internet een apparaat gekocht om microfilm mee te kunnen bekijken die ik van de bus bij EVOBUS te Nijkerk had gekocht.

 

                 

Het leeghalen van een bus met 39 zitplaatsen is nog een hele klus, vooral als je bedenkt dat er in 1980 niet gewerkt werd met kruiskop schroeven en er toch honderden in verwerkt zitten.

Maar goed alles eruit om eerst maar eens te inventariseren waar je nu het beste kan beginnen.

Een van de zwakke punten van de bus was onderin bij de bagageruimte, uiteindelijk de totale constructie van ijzerwerk vernieuwd. het ijzer kon ik in lange lengtes bestellen bij een bedrijf in Ravenstein, GS Engeneer. Daarna ook een nieuwe vloer erin gemaakt en toen begonnen met het gelijk maken (verlagen)van de bovenvloer waar voorheen de zitplaatsen waren.

      

Toen dit klaar was kon de nieuwe vloer van het woongedeelte er weer op.

   

Ik wilde dat het een Camper zou worden en niet een bus, dus de ramen moesten eruit en deze heb ik dus weer dichtgemaakt met metalen platen en hierin weer camper ramen geplaatst.

Het eerste raam heb ik geprobeerd er in z'n geheel eruit te halen echter dat koste een hele dag

aangezien het dus 10 dagen zou gaan duren heb ik besloten om de andere er maar uit te slaan. de zijkanten opnieuw beplaat met 1 mm metalen plaat die ik op maat had besteld. deze zijn bevestigd met sikaflex en popnagels.

   

Dan moeten er natuurlijk ook weer ramen in terug en hierbij moet je al wel de uiteindelijke indeling van de bus weten.

  

De binnekant geisoleerd met tempex en een materiaal wat reeds in de bus aanwezig was.

Ook de luifel die ergens uit de buurt van Alkmaar komt moest een plaatsje krijgen, het is een omnistore van 6,5 meter en 3 meter uitval. het is een automatische uitklapbare luifel.

Nu moeten ook de bagage luiken aan de zijkanten van de bus een opknapbeurt hebben wat inhoud dat de sloten weer gangbaar gemaakt moeten worden en sommigen luchtslangen om de sloten in werking te zetten zullen worden vervangen.

26 mei 2008

Op maandag stond het bezoek naar Den Bosch gepland voor de invoering en keuring van de bus. echter nog niet echt van de plaats af geweest brak de koppeling van de aandrijfas.

RDW keurig afgebeld en meteen een nieuwe afspraak gemaakt voor 11 juni  2008.

De as eronder uitgehaald en meteen de gehele wielophanging schoongemaakt en voorzien van een nieuw verfje.

 

 

Bij Wijlhuizen in Arnhem de as gerepareerd en deze er weer keurig onder gezet.

Nu nog bij EVO bus in Nijkerk een magneetventiel halen en we kunnen weer.

deze is  met een dag in huis dus kunnen meteen aan de slag.

toen dit allemaal weer funktioneerde heb ik nog een paar zaken vernieuwd

o.a. een veerplaat, diverse luchtleidingen en twee nieuwe voorbanden

nu gaat de bus voor een voorkeuring naar kuijpers truckservise te Ravenstein

en vandaar uit naar de RDW hopelijk voor de laatste keer. niet alle personeel is daar namelijk vriendelijk (Arnhem) maar goed ze zijn van de straat.

en daarna .......................wegwezen

Ook heb ik voor de camper een prima stalling gevonden.

 

 

 

HomeAbout MeDe aankoopDe verbouwingbinnenkantTechniekEind result en LinksContact Me