van Touringcar tot Camper
HomeAbout MeDe aankoopDe verbouwingbinnenkantTechniekEind result en LinksContact Me
Techniek

 

 

De Techniek kunnen we onderverdelen in diverse zaken:

Allereerst de techniek van de bus zelf.

voor de verwarming een webasto kachel, dit is een standkachel die ook werkt als de motor van de bus niet draait. de kachel verwarmt water en deze circuleert door een buizenstelsel en doormiddel van blowers wordt de warme lucht in de bus geblazen. echter maak ik van deze kachel geen gebruik. ik maak gebruik van een Trumatic 1400 en een Trumatic 2800 beide met afstandbedeining/ termostaat.

De bus is lucht geveerd en de deuren en bagageluiken werken ook op lucht evenals de koppeling en nog veel meer

De bus start op 24 volt waarvoor 2 grote accu's nodig zijn, ook het lucht systeem draait op 24 volt evenals diverse lampen. voor de huishoudstroom heb ik bepaalde dingen op 12 volt laten draaien en heb hiervoor 2 grote accu's van 200 amp. per stuk in de bus.

Een Victron Atlas Combi omvormer van 1500 watt zorgt ervoor dat we 220 volt aan boord kunnen pakken. dit is tevens een accu lader

Ingebouwd de huishoud installatie van 12 volt 400 amp

en met de victron omvormer leverd deze 220 volt

 

.  

De kast waar alle schakelaars en bedieningspanelen in komen, en de eerste draden en schakelaars zitten er reeds in evenals de units voor de zonnepanelen.

Dan hebben we op het dak nog twee BP zonnepanelen die elk 85 watt leveren.

Om ook een beetje aan energiebesparing te doen heb ik gekozen om bijna alle verlichting te voorzien van ledlampen.

De gehele verlichtingsinstallatie wordt bediend via afstandbediening

het aantrekkelijke van dit systeem is dat je niet kilometers draad extra hoeft te trekken voor schakelaars.

 

 Watervoorziening

Voor schoonwater ligt er een tank (in de bagageruimte) van 300 liter, ook voor vuilwater ligt er een tank van 300 liter deze zijn voorzien van de nodige aan en afvoeren. een surflo waterpomp en drukvat zorgt voor 12 liter per minuut met de juiste druk.

 

Natuurlijk hebben we ook een koelkast met vriesvak op zowel 12, 24 en 220 volt als ook op gas.

de oven met gril is alleen op gas.

De afzuigkap is gemaakt met een beluchtingsmotor van 24 volt die uit de bus komt.

De luifel van 6,5 meter gaat op 220 volt via de omvormer.

De banden kunnen zonodig via de eigen installatie van de bus worden opgepompt maar ik heb er ook nog een kleine compressor inzitten.

Ook voor de nood stroom  heb ik er nog een Honda aggregaat in gebouwd van 2200 watt voor het geval de zon niets meer doet.

Vandaag nog gedaan:

De instapverlichting 24 volt vandaag gerepareerd.

Nieuwe brandstof meter geplaatst.

Alle controle lampjes die stuk waren vervangen.

en 2 nieuwe start accu's gekocht op 9 oktober 2008.

Vandaag al het gereedschap uit de bus gehaald en naar huis gebracht om hem deze week naar de garage te brengen voor de apk voorkeuring. de eigenlijke keuring gebeurd door de RDW.

De bus is gekeurd in juli 2009 en in augustus de papieren van de RDW gehaald(duurde mij te lang allemaal) daarna kenteken platen besteld en we konden rijden.
ons eerst ritje was naar Enkhuizen op camping Enkhuizerzand. daarna nog diverse weekendjes in Duitsland doorgebracht.

HomeAbout MeDe aankoopDe verbouwingbinnenkantTechniekEind result en LinksContact Me